En del av mitt hjärta

”Det är stort att få göra musikalfilm”

– En del av mitt hjärta är en hommage till musikalen. Jag är stolt över att vara med och gå bräschen för genren, säger Lisette Pagler, en av artisterna i den första svenska musikalfilmen på länge.

Scen & Film besökte inspelningen vid Thorskogs slott i Västra Götaland.

 

SOLEN GASSAR OCH Tomas Ledin-låten Helt galen i dig dånar ut över den glittrande dammen i parken vid Thorskogs slott, utanför Lilla Edet. Där mimar Shima Niavarani till sin egen högtalarsång medan hon ror Christian Hillborg i en liten båt. Den mäktiga kamerakranen sänker sig ner för att fånga scenen i närbild. Utanför bild, vid kanten av dammen, står en hel hop dansare och musikal- artister och tittar på. De väntar på sin tur. Det är inspelning av den svenska musikalfilmen En del av mitt hjärta och närmare 40 dansare och musikalartister, samt ytterligare ett tjugotal statister med färdigheter i olika dansstilar, deltar.

Den här dagen är pressen inbjuden och det vimlar av fotografer med stativ och långa objektiv. Journalisterna köar med block och mikrofoner i högsta hugg. De flesta för att intervjua Tomas Ledin, Malin Åkerman och Jonas Karlsson, namnen som lyfts fram i inbjudan.

Men en musikalfilm kräver framför allt musikalartister. Och de är många i En del av mitt hjärta, men inte en enda namnges av de ansvariga för pressdagen. Ändå betonar både producenten Patrick Ryborn och koreografen Roine Söderlundh att det är en stor drivkraft för dem att filmprojektet kan visa upp vilka fantastiska musikalartister Sverige har.

– Det här är en bred och lättillgänglig uttrycksform, vi kan nå en stor och allmän publik och hoppas att våra svenska artister kan få ytterligare genomslag, säger de.

Och det behövs proffs med kunskap och rutin, för En del av mitt hjärta är en stor produktion med fullt ös – inte bara ekonomiskt med sina 45 miljoner kronor i budget.

– Jag har handplockat varje person, berättar Roine Söderlundh.

En av de handplockade är Lisette T. Pagler. Hon har erfarenhet inte bara av en rad stora musikalroller, utan även allt mer film och teater. Hon tycker att det är fantastiskt att vara med.

– Det är den första svenska dansfilmen på länge. Och det här är ett stort kärleksbevis, en hommage till musikalen, säger hon.

Hon har inte arbetat med dans på film tidigare. Vad är skillnaden mot att göra musikal på scen?

– Väntan. Det gäller att hålla sig uppvärmd. Och noga gå igenom, men spara på energin. Vi har inte så mycket tid för repetitioner. En uppsättning för scenen brukar ha åtta veckor. Här gäller det att kunna sätta allt snabbare. Det kräver disciplin. När det är tagning måste det vara perfekt, några felsteg får inte synas. Därför blir det som en urladdning.

Tomas Ledin står för musiken till filmen. 16 låtar, plockade från olika tider i hans långa karriär, har passats in i storyn. Lisette T. Pagler tycker om idén att göra musikal med en folkkär artists låtar, musik som redan i sig är älskad av en stor publik. Därtill menar hon att filmen har ett bra manus, med djup. Och inspelningsarbetet är roligt.

– Jag blev väldigt glad när Roine ringde och frågade. Och, jag är imponerad över Edwards [af Sillén] regidebut, för både hans tydlighet och lugn. Hans peppande humor kan rädda vilken överhettad lång filmdag som helst! Och han är inte ute efter att göra något ”arty” av musikalen.

ATT DET ÄR EN OVANLIG FILM märktes inte minst när nivån på arvodena för musikalartisterna skulle sättas. Beloppen hamnade oacceptabelt lågt, satta efter en gammal och felaktig tariff. Facket kopplades in och nivån justerades.

– I framtiden är det viktigt att värdera insatserna från musikalartisterna. De ville ha proffs med erfarenhet in i produktionen, men de hade ingen erfarenhet av att betala för det. Det handlar om att sätta en budget och utifrån den avgöra hur många man har råd med, säger Lisette T. Pagler.

Fast det är musikalartisterna som gör skillnad i den här filmen lyfts bara de kända skådespelarna fram, men det tar Lisette T. Pagler med luttrat jämnmod.

– Det är ju de som gör karaktärerna och ska driva historien framåt.

Det var producenten Patrick Ryborn och manusförfattaren Lars ”Vasa” Johansson som fick idén att använda Ledins musik i det gemensamma drömprojektet att göra en svensk musikalfilm.

– Idén föddes och vi började jobba innan Lalaland kom, säger Patrick Ryborn och avvisar att projektet rider på någon allmän Mama Mia-trend.

– Det är den första svenska dansfilmen på länge. Det här är ett stort kärleksbevis, en hommage till musikalen, säger Lisette T. Pagler.

TOMAS LEDIN BLEV ÖVERRASKAD och först tveksam när han fick frågan, men manuset övertygade och nu är han imponerad av det han har fått ta del av. Peter Qvist har gjort nya arrangemang till alla låtar som är med.

– Det är bra musik att koreografera till, säger koreografen Roine Söderlundh, som också tycker att musikalfilmen är ett fantastiskt projekt.

En del av mitt hjärta handlar om den framgångsrika affärskvinnan Isabella, som återvänder till sin lilla födelsestad. Där upptäcker hon att hennes ungdomskärlek står i begrepp att gifta sig med en väninna från barndomen. Och Isabella är inte ens bjuden på bröllopet. Det är upplagt för romantiska förvecklingar.

TILL HUVUDROLLEN HAR skådespelaren Malin Åkerman kallats ”hem” till Sverige – hon var två år när familjen flyttade till Kanada. Idag är hon känd från flera Hollywoodfilmer och serier, inte minst HBO-serien Billions. I musikalfilmen får hon, precis som alla andra skådespelare, sjunga och dansa, bland annat till Sensuella Isabella, som sägs ge en vink om hennes rollkaraktär.

Shima Niavarini och Christian Hillborg spelar det blivande brudparet och Jonas Karlsson har en roll som ekonomichef. Bland övriga skådespelare finns Marie Richardson, Johan Ulveson, Per Andersson och Johan Rheborg. Regissören Edward af Sillén har stor erfarenhet av schlagermusik genom Melodifestivalen och han har regisserat flera musikaler och shower, men gör här långfilmsdebut.

ROINE SÖDERLUNDH HAR koreograferat många prisbelönta musikaler, men det här är första gången han gör det på film. Det ställer både nya krav och ger nya möjligheter.

– Med kameran kan du svänga 360 grader, du är inte bunden till en front för publiken. Men det gäller också att ha mycket teknik, en del av koreografierna ska till exempel dansas på gräs och grus, det har jag inte gjort förut.

När dansrepetitionerna startade i en lokal i Stockholm blev producenten imponerad.

– Det var så kraftfullt med alla dansarna, säger Patrick Ryborn.

FÖRUTOM DE PROFESSIONELLA har Roine Söderlundh ”beställt” flera grupper av statister; cheerleader, folkdansare och en musikkår med drillflickor bidrar till massrörelserna i filmen.

– Jag bara gasar på, skrattar koreografen.

Lisette T. Pagler är stolt över att få gå i bräschen för hela genren.

– Musikal är fantastisk, när det fungerar uppstår tidlös magi, det öppnas en känsloport och publiken kan inte värja sig. Och att vi nu gör en egen musikalfilm, med svenska artister, det är stort!

Och nu är väntan slut, det är dags för tagning av den stora dansscenen. Cheerleedergruppen Generals, från GC Troups i Mölndal, har repeterat sina konster. Roine Söderlundh ger några sista instruktioner till folkdansarna medan Lisette T. Pagler och hennes partner Denny Lekström, liksom övriga musikalartister, putsar det sista på sina kombinationer. Så åker kamerakranen i höjden. Tystnad. Tagning. Och hela ensemblen dansar loss till Tomas Ledins kärleksfulla låt. Premiär blir det till julen 2019.

Text: Lis Hellström Sveningson

Foton: Sofia Sabel

nr 5/18

FAKTA

Ny svensk musikalfilm: En del av mitt hjärta
Musik: Tomas Ledin.
Manus: Lars ”Vasa” Johansson.
Regi: Edward af Sillén.
Filmfotograf: Tuomo Hutri.
Koreografi: Roine Söderlundh.
Scenografi: Betsy Ångerman.
Kostym: Anna Hagert, Anna Karlsson.
Makeup: Jenny Fred.