En jämställd musikalscen och nytänk på teatrarna. Det krävde den feministiska gruppen Sparq för drygt ett år sedan. Nu publicerar de listor på kvinnliga regissörer, koreografer och musikaliskt ansvariga på hemsidan: www.varahistorier.se
SPARQS PÅVERKANSARBETE har gett resultat.
– Det är så coolt. Nyligen hörde en producent på Blixten & Co av sig och ville ha våra listor. Det börjar hända saker, vi gör skillnad, säger musikalartisten Frida Modén Treichl.
Sparq har samlat 900 personer på sin hemsida www.varahistorier.se. Gruppen har listat namn på kvinnor som gjort musikal, en slags ryggrad som kan garantera ett nytänk på teatrarna och som kan arbeta mot förlegade könsroller på musikalscenen.
Tidigare har Sparq kartlagt 24 musikaler som spelades under två år för att ta reda på hur mycket solotid män och kvinnor får på scen. Män fick 68 procent av tiden för att framföra sina solopartier, medan kvinnor gavs 32 procent av tiden. Även om titelrollen uppbärs av en kvinna, är det oftast birollerna runt omkring, det vill säga männen, som får ta plats i det sceniska utrymmet.
Detta är ett strukturellt problem, menar Sparq. Det går att välja musikaler där det finns fler kvinnoroller. Det är dessutom en myt att det inte finns kvinnor i ansvariga positioner i Musikalsverige.
Sparq och gruppen bakom våra historier har tillsammans listat 35 kvinnliga regissörer som gjort musikaler, musikteater och andra intressanta feministiska föreställningar på musikalscenen. Likaså har de listat 21 kvinnnliga koreografer som gjort musikaler och musikteater samt elva som har varit musikaliskt ansvariga.
– Listan kommer att fyllas på kontinuerligt. Men det går inte längre att säga att det inte finns kvinnor som gör musikaler, säger Frida Modén Treichl.
Text: Magdalena Boman
Bilden: Våren 2019 sätter Malmö opera upp WestEnd-succen Matilda the musical, baserad på en bok av Roald Dahl som handlar om en exeptionellt intelligent flicka, i regi av Elisabeth Linton.
nr 5/18