ljuddesign Marie S Minto

Spelbranschen erbjuder jobb

Den svenska dataspelsbranschen är på frammarsch och anställer fler personer för varje år. En bakgrund inom scen och film välkomnas.

 

LEADSOUND DESIGNER på spelföretaget EA Dice är Mari S. Minto.
– En typisk dag är att jag dricker kaffe och synkar hem uppdateringar i spelet och sedan drar jag igång min editor och ser efter vad som står näst på listan att göra, säger hon.

Scen & film intervjuade Mari 2010, då under namnet Mari Saastamoinen och nyexaminerad från STDH, när hon började på EA Dice, som är ett av Sveriges största spelföretag och är mest känt för spelserien Battlefield, men även andra spel som Mirrors Edge och Starwars Battlefront. Under de åtta år som gått har dataspelsbranschen förändrats. Spel är idag en tjänst som laddas ner och som ständigt uppdateras istället för en enstaka produkt på en skiva. Nu har även fler kvinnor sökt sig till dataspelsbranschen, som också aktivt satsar på breddad rekrytering.
– Jag kan rekommendera folk att söka sig hit. Det finns en trygghet i att ha en fast anställning samtidigt som det är en bransch som är under ständig utveckling och i det finns det alltid en utmaning, säger Mari S. Minto

Men branschen har svårt att hitta rätt folk.
– Det har aldrig varit ett bättre läge att gå in i branschen. Det är ett högt tryck. Just nu söker vi till exempel en senior ljussättare, då får vi leta internationellt för att hitta folk, säger Mikael Hellberg som är content craft manager på EA Dice.
I Mikaels roll som linjechef över olika grafiker ingår också rekrytering av ljuddesigners och ljussättare. En bakgrund inom scenkonst eller film är en intressant bas, anser han och påpekar att det viktigaste är att ha kunskap och förmågan att skapa en historia snarare än att kunna en viss programvara. Den rigorösa rekryteringsprocessen utgår från arbetsprover och portfolio.
– Vi vill anställa de bästa helt enkelt. Branschen tillämpar framförallt tillsvidareanställningar med några få projektanställningar, snittlönen för en ljuddesigner eller ljussättare ligger på ungefär 40 000, berättar Mikael Hellberg. Fast anställda inom dataspelsbranschen är i första hand anslutna till Unionen som är det fackförbund som även har kollektivavtal med Medieföretagen. EA Dice är, enligt Unionen, det enda företag som har undertecknat kollektivavtalet.

Mari S. Minto skulle vilja se en större delaktighet från Teaterförbundet inom branschen.
– Själv gick jag med i Teaterförbundet när jag studerade på STDH, då det var en rekommendation från skolan. Innan dess hade jag inte hört talas om förbundet och det skulle säkert vara intressant för fler som arbetar inom ljud i spelbranschen att veta mer om fackförbundet, säger Mari S. Minto.

Att en stor del av dem som jobbar inom spelbranschen är med i Unionen förvånar inte Mika Romanus, förbundsdirektör på Teaterförbundet för scen och film. I och med att det är Unionen som har kollektivavtalet bör de som är tillsvidareanställda vara med i det fackförbundet, menar hon.
– Ljud- och ljusdesigner är yrkestitlar som i andra sammanhang representeras av Teaterförbundet. För personer som frilansar och arbetar både i spelbranschen och på andra arbetsplatser inom ljud- och ljusdesign kan det vara bra att också vara ansluten till Teaterförbundet, säger Mika Romanus.

Andra yrkesgrupper, som skådespelare och regissörer, kan ibland frilansa inom dataspelsbranschen och de är som regel anslutna till Teaterförbundet. Hon lyfter upp att utvecklingen på arbetsmarknaden, med nya yrken som uppstår, gör att det ibland blir svårt att veta vilket fack som man bör tillhöra. Men olika förbund bör inte gå in och konkurrera med varandra.

I DAGSLÄGET FINNS ETT dubbelanslutningsavtal mellan Teaterförbundet och Unionen som kan vara lämpligt för dem som frilansar och rör sig mellan arbetsplatser där det finns olika kollektivavtal. Mika Romanus anser dock att de som arbetar med yrken såsom ljud- och ljusdesigner som regel bör vara med i Teaterförbundet.
– Teaterförbundet erbjuder kvalificerad branschspecifik rådgivning till dem som jobbar inom scen och film, men man ska vara med i det förbund som kan hjälpa en bäst och som har kollektivavtal där man arbetar. Ibland är ett mindre förbund bättre för dem som jobbar inom nischade yrken. För konstnärligt yrkesverksamma ger Teaterförbundet en tillhörighet som kan vara viktig, säger Mika Romanus.

Text Emil Åkerö

Foto: Magdalena Boman

Nr 7-18

Fler kvinnor över 35 år än män under 18 år spelar dator

• Det är idag fler kvinnor över 35 som spelar än män under 18.
• Det jobbar ungefär 5 300 personer inom den svenska spelbranschens cirka 345 företag, vilket är en fördubbling mot 2016.
KÄLLOR: Entertainment software associations rapport Essential facts about the computer and video game industry 2014, samt Dataspelbranschens Swedish game developer index 2018.