Skådespelerskan Tanushree Dutta reste till hemlandet Indien på semester. Hon hade hon ingen aning om att hon skulle dra igång ett massivt #metoo-upprop. Ett år efter Hollywood, var det dags för Bollywood att prata om sexuella trakasserier inom filmvärlden.
TANUSHREE DUTTA SLOG igenom när hon blev Miss Indien 2004 och fick flera filmroller. Hon var på väg att bli en stjärna när hon var med i filmen Horn ’Ok’ pleassss, men karriären fick en drastisk vändning när hon trakasserades av sin motspelare Nana Patekar. Ingen i filmteamet brydde sig, hon lämnade inspelningen i panik. När Tanushree Dutta året efter var med i filmen Chocolate bad regissören henne att ta av sig kläderna. Efter detta började Tanushree Dutta lida av panikångest och undvek folksamlingar, trots att hon varit en offentlig person hela sitt liv.
– Det blev ett stort mediedrev mot mig där det framställdes som om jag försökte svartmåla äldre manliga kollegor, säger hon. Hon gjorde en formell anmälan till fackförbundet CINTAA utan att få gehör. Hon blev deprimerad, slutade spela in filmer och flyttade så småningom till USA.
– När jag var mellan lägenheter, bestämde jag mig för att åka hem till Indien och umgås med min familj.
Väl hemma var journalister nyfikna på filmstjärnan som återvänt och i en intervju som gjordes i oktober förra året fick hon frågan om vad hon tyckte om #metoo. Tanushree Dutta svarade att ingen hade lyssnat på henne för tio år sedan, så varför skulle någon bry sig nu. Intervjun blev viral och hon fick stöd av kända kvinnliga skådespelare, men polisanmäldes också för förtal och hotades av både privatpersoner och politiska organisationer. Grupper av arga män samlades utanför hennes hem.
– Hade jag vetat hur mycket skit jag skulle få ta, hade jag aldrig pratat om trakasserierna igen. Samtidigt ville jag skydda framtida offer genom att prata.
Efter trakasserierna gjorde Tanushree Dutta klart de filmer hon hade skrivit avtal för, men har sedan dess lämnat branschen helt.
UPPSTÅNDELSEN KRING Duttas berättelse fick skådespelerskan Mandana Karimi att dela med sig av sin egen historia. Hon trakasserades under en filminspelning i Thailand där regissören bland annat ville att hon skulle klä sig i bikini och komma till hans hotellrum.
– Jag lämnade inspelningarna, men blev stämplad som jobbig, säger hon när vi möts i hennes hem i den trendiga stadsdelen Bandra i Mumbai.
Mandana Karimi har fått stöd från flera kollegor i branschen, men de flesta bara genom privata meddelanden eller när de setts ute, inte offentligt.
– Många är rädda för att mista arbetsmöjligheter, säger hon.
TIOTUSENTALS MÄNNISKOR kommer till Bollywood varje år, och konkurrensen om jobben är stenhård.
Svenska Elli AvrRam är en av få som lyckats och har över sju miljoner följare på sociala medier.
När Scen & Film träffar henne är hon mitt i inspelningen av en kriminalserie i utkanten av Mumbai. Filmteamet består av ett 100-tal personer och Elli pratar obehindrat på hindi med sina kollegor. Det är sent på kvällen och hon är den enda skådespelaren som fortfarande är kvar.
Utanför inspelningsplatsen står stora fordon uppradade. En polisbuss lämnar platsen innan den sista tagningen är över. Ljusanordningarna plockas ihop och vi går via logen till hennes bil som ska ta oss därifrån.
Elli AvrRams dagar är långa och arbetstempot högt, men det här livet har hon drömt om sedan hon var barn. Redan då trollbands hon av indiska filmer, färgsprakande och glittrande kläder och Bollywooddans.
– Jag ville bli som Aishwarya Rai sedan jag såg filmen Devdas på SVT.
Elli AvrRam växte upp i en svensk-grekisk familj i Tyresö utanför Stockholm och gick en kurs i Bollywooddans på Studieförbundet. Hon blev så småningom antagen till en dansgrupp som turnerade i hela Norden. Drömmen om att på riktigt ta sig till Bollywood växte sig allt starkare, samtidigt som hon jobbade i smyckesbutik och sparade ihop pengar.
– Jag bestämde mig för att flytta och min farbrors indiska kollegor lovade att jag skulle få bo hos dem.
Den första tiden gick åt till att träffa agenturer för få ett arbetsvisum, sedan rullade det på med modelljobb och auditions, tills hon fick anbud om att spela i kriminalserien Mickey Virus.
Därefter blev hon erbjuden att vara med i Big Boss, en indisk version av realityserien Big Brother, där skådespelaren Salman Khan var programledare.
– Han stöttade mig i showen, och skvallerpressen hittade på att vi skulle gifta oss. Jag förstod ingenting, säger hon och ler.
Elli AvrRam blev känd över hela Indien. Hon var tvungen att ha livvakt och vänja sig vid paparazzis och fans som vill ta selfies med henne. Hon har därefter fortsatt spela in filmer på både hindi, tamil och kannada, i Bollywood, Kollywood och i Sandalwood.
– Jag har bara positiva erfarenheter från den indiska filmbranschen och har haft turen att få jobba med professionella kollegor. Jag är stark i mig själv och visste från början att det skulle gå bra.
Elli AvrRam berättar hur hon i början klädde sig i den traditionella dräkten salwar kameez, och blev mer utstirrad då, än om hon hade jeans och t-tröja i storstaden Mumbai. Hon påpekar att attityderna i Indien förändrats radikalt under de senaste åren och att #metoo på sätt och vis är en del av en större sexuell frigörelse bland landets kvinnor. De visar betydligt mer hud och tar större plats än någonsin tidigare, både på vita duken, och utanför.
– Allas ögon är riktade på filmbranschen och oss som verkar där. Men sexuella trakasserier finns överallt, i alla branscher.
Röstskådespelerskan Arpita Vora dubbade Elli AvrRam i Mickey Virus och är aktiv i AVA, Voice Actors Association. Hon vittnar om att den stenhårda konkurrensen gör så att många män i maktpositioner missbrukar sin ställning gentemot aspirerande skådespelerskor och filmarbetare.
– En producent ringde mig berusad en kväll och upprepade att han ville ha något tillbaka om han lobbade för mig. En annan producent propsade på att han ville köra hem mig efter ett kvällsskift och när jag hade med mig min mamma fick jag inte fler jobb.
Närmanden sker ofta subtilt, du blir införstådd med att framgång har sitt pris och att de som är allra högst upp är oberörbara.
I BOLLYWOOD HAR ENDAST ett fåtal anklagade fått känna av effekterna, men Lovleen Bains, aktiv inom det indiska fackförbundet för kostymörer, påpekar att det är hög tid att män med makt inte längre går fria från precis allting.
– De kändaste personerna uppmärksammas, men de som är längst ner i hierarkin har det allra tuffast, säger Lovleen Bains. Hon är ändå positiv och tror att det här bara är början på en djupgående förändring.
– Förändringens vindar sveper över hela världen, Bollywood är inte isolerat från Hollywood. Min dotter kommer att mötas av något annat än det vi ser nu, säger Lovleen Bains.
Text: Julia Wiræus
Foto: Sujatro Ghosh
Internationell bilaga i nr 1/19
#metoo i Indien
• Indiska kvinnor i flera branscher har delat med sig av berättelser om sexuella trakasserier, övergrepp och utsatthet efter att Tanushree Duttas intervju blev viral i oktober 2018.
• Vice utrikesminister MJ Akbar avgick i november 2018 efter att ett 20-tal kvinnor anklagat honom för sexuella trakasserier och övergrepp under den tid då han arbetade som redaktionschef på flera medieorganisationer. MJ Akbar har polisanmält den första kvinnan som namngav honom för förtal och anställt 97 advokater för att driva sitt fall.
• Inom filmvärlden har anklagelserna haglat och ett upprop har gjorts inom teatervärlden där vittnesmål har samtals in. Ett fåtal agenter och producenter har självmant lämnat sina arbetsuppgifter eller uppmanats att göra det under ”pågående utredning” gällande trakasserier eller olämpligt beteende.
• Ett av de mest omtalade fallen är skådespelaren Alok Nath som anklagats för sexuella trakasserier av flera namnkunniga skådespelerskor. Han har nekat och svarat att endast kvinnors röster numera blir hörda.