Västanås nya vinterscen lockar publiken till Sunne

I höst inviger Västanå teater en nybyggd vinterscen i Berättarladan. Regionteatern får för första gången ett fast vinterviste och jurtan, det mongoliska nomadtält, som teatern turnerat med under 25 år, får vila.

 

EN NY FAS FÖR REGIONTEATERN inleds i höst. Västanå har köpt en del av den byggnad som rymmer Berättarladan som i övrigt hyrs från Rottneros säteri. Den nya delen har vinterbonats och i oktober blir det invigning av en ny scen, publikmässigt hälften så stor som Berättarladan.
– Vi kom till en punkt där vi frågade oss, vad behöver vi just nu för att orka vidare. Samtidigt ville vi utmana oss själva. Det handlar också om i vilket läge vi befinner oss i. Det är inte lätt att ständigt vara på turné. Det här kommer att bli så bra, säger Inger Hallström Stinnerbom, kostymansvarig på teatern.

Berättarladan

Sommarscenen i Berättarladan är inspirerad av Shakespeares elizabetanska scener, och invigdes 1999 av Västanå teater (då en fri grupp). Scenrummet påminner i det närmaste om en träkyrka med sakral rymd och magnifik enkelhet, där musikerna är centralt placerade på scen.

Ovanför entrén till Värmlands största lada står devisen ”Vi har inget nytt att berätta, endast det som är gammalt och nästan glömt”.
– Det är Selma Lagerlöf. Jag blev så trött på att vareviga år få frågan från journalister: ”Vad gör ni för nytt i år?” Aldrig får jag frågan, vad har ni utvecklat och fördjupat? Nu har vi spelat Eddan, en 1 000 år gammal berättelse, om ragnarök – världens undergång, något som kan speglas i dagens klimatomställningar, säger teaterchef Leif Stinnerbom.
Den isländska sagovärlden är insvept i Västanås folkliga spel- stil med fiol, moraharpa och slagbordun. Publiken kommer långväga ifrån för att uppleva de 50-tal föreställningar med Västanås särpräglade berättarprofil i ladan. Teatern har skapat en alldeles egen form av skådespeleri. Många gånger mer inspirerad av österländsk teater än västerländsk.

Hanna Kulle som Vövlan och Paul-Ottar Haga som Oden i Eddan. Foto: Håkan Larsson.

INFÖR ÅRETS UPPSÄTTNING av Eddan har Pekingoperamästaren Bai Tao, en återkommande gästinstruktör vid teatern, utformat stridsscener i föreställningen.
– Att jag alls håller på med teater är Peter Oskarssons förtjänst. Jag var helt inne på musik och dans när jag arbetade med honom i Den stora vreden. Utforskandet av teaterformer från olika håll i världen som skedde under den produktionen, särskilt hur röstcoachen Mirka Yemendzakis lanserade arbetet med berättandet, blev helt avgörande för mitt fortsatta arbete, säger Leif Stinnerbom, från början etnolog och museiforskare, vid sidan av det egna musicerandet.
Han har varit konstnärlig ledare för teatern sedan 1990 och hustrun Inger designar kostym. Ganska snart drogs även sonen Magnus, med mångårig erfarenhet från grupper som bland andra Harv, Ale Möller band, Hedningarna, in i verksamheten för att komponera musik. Produktionerna har lockat publiken till ladan, inte minst Selma Lagerlöfs berättelser som fått en egen uttolkning av teatern.
Övriga årstider har Västanå rest runt med sin jurta och spelat över hela Sverige och Norge.
– Trots att vi är en regionteater sedan 2009, ligger de offentliga anslagen på samma nivå som när vi var en fri grupp. Vår egenfinansiering är på närmare 70 procent. Det är publiken som gör att vi nu kan ta det här steget, säger Leif Stinnerbom.

Budgeten för ombyggnaden ligger runt 20 miljoner kronor, Region Värmland står för fem av dessa, resten satsar teatern själva.
– Eftersom vi gör så pass stora föreställningar blir det dyrt att turnera. Jag räknar med att det här kommer att bli bättre rent ekonomiskt för teatern. I jurtan får vi in 100 personer i publik. På den nya scenen kan vi ta in en publik om 250 personer. Vi har gjort ett avtal med skolorna, så när vi gör barn- och ungdomsföreställningar så kommer värmländska skolbarn att bussas hit, säger Leif.

KOSTYMATELJÉN, DÄR INGER håller hus, ryms i den ljusaste delen, med utsikt över sjön Fryken. När Scen & film är på plats i juli luktar det fortfarande färskt virke i scenrummet som är format som en amfiteater.
– Vi har velat behålla känslan av ladväggen och taket så vi gjorde en inglasning av den här delen av ladan. Det är högt till tak, med tiden ska det bli ytterligare två plan som rymmer en dansscen, musikrum och loger, berättar Leif Stinnerbom.

Snart ska smederna sätta ihop stolarna, rummet ska målas och ljudabsorbenter ska installeras för att få bättre akustik.
– I oktober spelar vi först vår uppsättning av Selma Lagerlöfs Bortbytingen innan vi i slutet på november inviger den nya scenen med Västanå jul, en julshow med musik, dans, berättande och då vi också serverar närproducerad julmat, berättar Leif Stinnerbom.
Inom kort finns det även en träsnidad portal i Västanåstil, i vintervistet.
– Alla års turnerande har fungerat som god marknadsföring för teatern. De senaste fem sex åren har föreställningarna i Berättarladan varit helt utsålda. Det betyder mellan 25 000 och 30 000 besökare under sommaren. Nu får vi se om vi kan locka hit folk på vintern också, säger Inger.
På Ulvsby herrgård en bit bort är ägaren Marianne Krönsjö stormförtjust över att Västanå nu får en vinterscen i Sunne.
– Alla i trakten är väldigt måna om teatern. Det är så viktigt att man på ett nationellt plan förstår att göra det möjligt för bra kultur att etablera sig på landsbygden. Det skapar affärsmöjligheter och ökade chanser till att kunna leva i landsbygd, säger hon.

Marianne Krönsjö har själv satsat på en utbyggnad av herrgården under senare tid.
– Teatern lockar många till trakten eftersom mycket av teaterns arbete är sprungen ur Selmas författarskap och Mårbacka. Det har lett till att fler etablerat sig i trakten och kan erbjuda olika former av kulturuttryck. Och Unga Västanå har gjort att barn och ungdomar får sitt utrymme. Det har det blivit intressant för folk att bo här. Jag tror vi kommer att få uppleva en andra högsäsong under den annars så stilla vintertiden, säger Marianne Krönsjö.

Text: Magdalena Boman

Bild högst upp: Leif Stinnerbom och Inger Hallström Stinnerbom i den vinterbonade delen av ladan. Foto: Magdalena Boman

Nr 5-19

Eddan
Regi: Leif Stinnerbom
Scenografi: Bo Jonzon
Koreografi: Jimmy Meurling
Komposition och musikansvarig: Magnus Stinnerbom
Kostym
: Inger Hallström Stinnerbom
Masker och huvudbonader: Torbjörn Alström
Ljusdesign: Daniel Kullman
Ljuddesign: Hans ”Surte” Norin