EU-rapport visar ojämställd filmvärld

Andelen filmer som görs av kvinnor ökar ytterst långsamt i Europa. De står idag för knappt en femtedel av den totala produktionen. Men Sverige ligger högre än andra länder. Det visar en rapport från Europarådet.

 

UTVECKLINGEN GÅR i maklig takt. Mellan 2003 och 2017 ökade de kvinnliga regissörernas andel inom den europeiska långfilmsproduktionen från 15 till 19 procent. Under den här 15års-perioden stod kvinnorna i genomsnitt för 17 procent av produktionen. Män regisserade 80 procent av långfilmerna, och tre procent gjordes av både män och kvinnor.
Det framgår av en rapport från det Europeiska audiovisuella observatoriet hos Europarådet i Strasbourg.
– Målet har varit att mäta obalansen mellan könen inom filmproduktionen, skriver rapportören Patrizia Simone.

Hon analyserar däremot inte orsakerna till varför utvecklingen går så långsamt, och inte heller varför det existerar stora skillnader mellan länderna i Europa. Nederländerna och Sverige ligger till exempel en bra bit över genomsnittet, där görs drygt 30 procent av filmerna av kvinnor. Frankrike är det land där kvinnor i rena tal har producerat flest filmer. Nästan en femtedel av alla europeiska filmer som är gjorda av kvinnor, är franska. Men det beror enbart på Frankrikes stora filmproduktion, och inte på en hög jämställdhet.

Patrizia Simone konstaterar också att en och samma kvinnliga filmregissör i allmänhet gör färre filmer, än sina manliga kollegor.
Men skillnaderna mellan män och kvinnor handlar också om genre. 25 procent av dokumentärerna, som gjordes mellan 2013 och 2017 hade en kvinnlig regissör, mot bara 15 procent av spelfilmerna, och 11 procent av de tecknade filmerna.
Av alla filmer som gjordes av kvinnor 2017 var 42 procent dokumentärer.

Några spelfilmer med kvinnliga regissörer har utmärkt sig som blockbusters under de 15 åren 2003 till 2017. På spaning med Bridget Jones (2004) av Beeban Kidron står högst på tio-i-topp-listan, med 20,4 miljoner sålda biljetter, följd av Bridget Jones baby (2016), av Sharon Maguire, med 18 miljoner betalande åskådare. På tredje plats bland kassasuccéerna regisserade av kvinnor, ligger Phyllida Lloyds Järnladyn (2011) med en publik på nästan 6,4 miljoner.

Text: ANNA TRENNING-HIMMELSBACH
Frilansjournalist, Paris

Nr 7-19