Så coronasäkras inspelningen av Huss

 

Inspelningen av Huss i Göteborg fortsatte trots coronakrisen.
– Vi filmar sista blocket och historierna ska vävas ihop med tidigare säsonger. Det är lite skört, ingen får bli sjuk, Vi har byggt upp långa linjer för karaktärerna, och väven ska nu tydliggöras, säger producenten Daniel Gylling på Yellowbird under sista inspelningsveckan.

 

I TAKT MED Folkhälsomyndighetens rekommendationer har produktionsbolaget Yellowbird valt att lägga om villkoren för produktionen och anpassa inspelningen steg för steg i syfte att minska smittspridning. Sedan coronan bröt ut har de varit mycket noggranna.
– Är någon det minsta snuvig skickas personen hem och de måste hålla sig från arbete i minst tre dagar. Vi har fått ta in en hel del extrapersonal. Vi har haft turen att kunna plocka in folk från tidigare block, personer som är väl insatta i projektet, och de miljöer vi arbetar med, säger Daniel Gylling.

Produktionsbolaget har gjort allt för att hålla nere antalet personer på inspelningsplats. Kontoret har flyttat från inspelningsplatsen till annan ort. Yellowbird har dragit ner på antalet statister och praktikanter, som inte behöver vara på plats, har omplacerats. Antalet transporter har blivit fler, endast fyra personer får sitta i en minibuss. Skådespelarna tar

antingen taxi, eller skjutsas till inspelningen med någon de arbetar nära med.
– Vi har förändrat fikaborden, all mat är inplastad, frallor som Delicatobollar. Tidigare hade vi stora bufféer med mat, nu kommer all mat portionsvis, packad i folieformar.

Daniel funderar hela tiden på vad de kan göra bättre, och tar tacksamt emot tips och förslag från alla i teamet. Folk äter två och två med avstånd från varandra, och statister och skådespelare äter i separata salar.
– Jag har köpt in munskydd för dem som vill ha det. Men det är inget vi tvingar någon till att bära i det här läget, men de som vill ha ska kunna använda ett skydd.

Johanna Lindqvist, kostymassistent på Huss

Det är just något som maskörerna efterfrågat.
– Vi är alla positiva till att vi har fått fortsätta jobba, säger skyddsombudet Johanna Lindqvist, kostymassistent på Huss, som i vanliga fall arbetar som maskassistent. Hon menar att produktionskontoret varit mycket lyhörda för folks oro. När någon påpekade att en av skådespelarna såg sjuk ut, så agerade kontoret direkt med att skicka hem personen i fråga.

– Vi jobbar mycket medvetet och produktionsbolaget är pålästa, säger Johanna.

Med tanke på att Huss är en krimhistoria så rymmer berättelsen inga särdeles intimare scener. Så fort det har varit en handskakning i en scen, har teamet störtat fram med handsprit, berättar Johanna.
– Maskavdelningen är vana och noga med hygien, de är skolade i det. Penslar spritas varje gång ett jobb görs på en person. Kajalpennor spritas och vässas innan de används på nytt. Används läppstift tar vi alltid det med spatel till hand, och använder oss av en pensel från handen. Det är grundregeln i alla sammanhang.

LOTTEN SVENSSON, maskassistent på Huss, konstaterar att alla har steppat upp ytterligare ett steg vad gäller hygien. Tidigare hände det att hon tog i en tandpetare med händerna, nu använder hon alltid ett papper emellan innan den ska förflyttas. Likaså hålls statister och skådespelare åtskilda i alla sammanhang.
– Vi undviker att sätta i en tofs i statisternas hår om de har möjlighet göra det själva. Alla är måna om att hålla avstånd och mycket noga med renligheten. Vi har faktiskt bett om två sminkrum, men det har vi hittills inte fått, säger Lotten Svensson.

På kostymavdelningen använder de sig alltid av intimitetsskydd, berättar Johanna om sådana scener ska filmas. Det är för skådespelarnas egen integritet.
– Vi brukar kräva att de ska använda skydd även om de själva inte vill ha det. Men jag vet inte hur en kyss-scen skulle lösas i ett sådant här läge. Vad vet jag, haha, om skådespelarna skulle bli tvungna att gurgla med sjukhussprit före och efter, funderar Johanna medan hon försöker föreställa sig scenen.

Bara en scen har produktionsbolaget fått göra om med utgångspunkt från coronakrisen. I manus var det tänkt att en begravning skulle hållas i en kyrka med ett hundratal statister. Den scenen har skrivits om till att bli en utomhusbegravning med de närmast anhöriga. Produktionsbolaget har erbjudit skådespelarna att bo kvar i Göteborg. Men om de absolut velat åka därifrån har biljetterna bokats om till första klass, med rekommendationer om begränsat umgänge.
– Alla tänker på att ha mindre närkontakt och att överlämnande av utrustning går rätt till. Utifrån ett fackligt perspektiv har allt skötts fint. Den största oron i teamet har gällt att produktionen ska stängas ned, hur det skulle bli med kontrakt och löner, säger elektriker Spike Jonzon, fackligt ombud på produktionen.

Alla i teamet gör vad de kan. Linjeproducenten Olle Wirenhed blandar ihop sin egen handsprit enligt recept han hittat på nätet, eftersom handsprit säljs till dyra pengar i butikerna. Och många jobbar med blå plasthandskar på händerna.
– Att få komma till set under den här perioden har varit så härligt, i det närmaste som en fristad för mig, säger Josef Persson, stillbildsfotograf på Huss.

Text: Magdalena Boman

Bild ovan: Skådespelaren Karin Franz Körlof axlar huvudrollen som Katarina Huss.
Foto: Josef Persson

Nr 3-20