I juni tillträder Gunilla Röör som chef för landets äldsta länsteater.
– Min första reaktion var att det rörde sig om ett missförstånd, säger hon om det nya jobbet på Norrbottensteatern, 90 mil från hemmet i Hägersten.
MITT I EN OFRIVILLIG jobbpaus dök ett envist och okänt nummer upp på Gunilla Röörs mobil. När hon slutligen svarade visade det sig vara en rekryteringsbyrå. Ville hon bli chef för Norrbottensteatern?
– Min första reaktion var att det rörde sig om ett missförstånd, säger hon ödmjukt när vi ses i Stockholm med kaffetermos och mamelucker i snöglopp på Mariatorget. Gunilla Röör tvekade först men anmodades att sova på saken. Det gjorde hon inte. Istället låg hon vaken hela natten och vägde fördelar mot nackdelar. Det gångna pandemiåret med inställda skådespelaruppdrag i såväl Benke Rydmans Bruset som Frida Röhls uppsättning av Alejandro Leiva Wengers Pappas födelsedag bidrog till beslutet.
Under anställningsintervjuerna fick hon flera gånger frågan om det praktiska: kunde hon verkligen tänka sig att bo i Luleå också? För Gunilla Röörs del var det en förutsättning.
– Det jag själv uppskattar mest med ledarskap är en närvarande teaterchef. Det vill jag själv försöka bli.
Att finnas där på heltid tycker hon är viktigt för att lära känna platsens själ, men också för att ta ansvar fullt ut.
– Om jag ska kunna fördjupa mina idéer behöver jag kunna trakten, människorna. Jag vill bli inspirerad av dem som bor där – och hoppas att jag kan inspirera tillbaka.
– Jag tycker också det är viktigt att den med ett övergripande ansvar alltid är på plats om något händer. Det är ingenting du kan sköta med en hand från Stockholm.
Att för första gången i sitt liv tacka ja till ett chefsjobb är samtidigt något Gunilla Röör har stor respekt för. Hon inser att hon kommer att behöva uppbackning med ekonomi och budget, men hoppas kunna bidra med sin erfarenhet av konstnärliga processer och att vara inlyssnande.
Trots sin erfarenhet av arbetsledning som regissör och professor på Högskolan för scen och musik i Göteborg är hon orolig för att personalen ska bli besviken på henne.
– Kanske för att jag själv har varit med om att komma med förslag och sedan inte bli hörsammad av chefer.
– Jag hoppas att jag ska komma ihåg hur det är att vara sårbar som skådespelare, även om jag såklart också kommer att behöva fatta tuffa beslut ibland, säger hon.
Än så länge har det mer varit ett slags smekmånad på teatern. Under våren har hon gått parallellt med avgående teaterchefen Mats Pontén, en inskolningsprocess som Gunilla Röör beskriver som ”learning by doing”.
– Det är så jag lärt mig allt som skådespelare, konstaterar hon pragmatiskt.
Den gångna höstens regiuppdrag med Broarna i Madison County (vars premiär har skjutits upp till våren 2022) beskriver hon också som en lyckosam mjukstart med personalen.
– Jag har fått ett fantastiskt mottagande och mötts av väldigt mycket värme. Jag har känt ro i det här arbetet, vilket jag inte har upplevt på många många år!
VISIONER OM EN framtida repertoar är redan i full gång. Här finns flera spännande nyheter, däribland en pjäsbeställning av författaren Karin Smirnoff och en dramatisering av Nobelpristagaren Olga Tokarczuks Styr din plog över de dödas ben. Därtill en ny uppsättning för Ung scen norr av Carl Olof Berg som bygger på politiska tal barnen själva ska få skriva.
Parallellt med nybeställda pjäser vill Gunilla Röör fortsatt lyfta Norrbottensteatern som musikteater. Förhoppningen är att göra en ny stor uppsättning med berättelser från Norrbotten framöver, liksom att spela en och annan klassiker. Därtill vill hon fördjupa det samarbete som redan finns med Teaterhögskolan i Luleå.
– Det är viktigast av allt, så det talar vi om redan nu, säger hon. En roll i ledarskapet som hon känner sig mer främmande för är representation.
– Hittills har jag bara behövt representera mig själv. Nu ska jag plötsligt representera hela Norrbottensteatern! Kanske måste jag sila snacket och sy upp en klänning nu, säger hon med ett gapflabb.
Text: YLVA LAGERCRANTZ SPINDLER
Foto ovan: MAGDALENA BOMAN
Gunilla Röör
Aktuell med: Broarna i Madison County (regi) med uppskjuten premiär på Norrbottensteatern våren 2022.
Född: 1959 i Bromma, bor i Hägersten.
Utbildning: Teaterhögskolan i Stockholm (examen 1986).
Teaterroller i urval: På Kulturhuset Stadsteatern med titelrollen i Rickard III (2007), Den smala vägen (2008,) monologen Gertrude Stein (2011), Bortförd vid midnatt, (2017) Par i narrar (2019, manus och regi: Gunilla Röör och Per Sandberg).
Filmer i urval: Suzanne Ostens Livsfarlig film (1988), Freud flyttar hemifrån (1992), Sommaren(1995). Komedier som Yrrol - en kolossalt genomtänkt film (1994) och Gossip (2000). På 90-talet var hon också en del av Lorrygänget.
Priser och utmärkelser i urval: Guldbaggen för bästa kvinnliga huvudroll (Freud flyttar hemifrån och Sommaren), Svenska Teaterkritikers förenings teaterpris för Den smala vägen och Charlotte Löwensköld, och kungliga medaljen Litteris et Artibus (2020).
Övrigt: Adjungerad professor i scenisk gestaltning med inriktning mot filmskådespeleri vid konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet (2007–2014).