För musikalartisten Martin Redhe Nord är tillvaron lite extra upp och ned. När det inte gått att uppträda på landets scener eller salonger har han ändå lyckats hitta en stor publik. Hans videor på Instagram följs av nästan 10 000 personer, och på Tiktok av hela 60 000.
”MED ENKLA MEDEL och ett minspel som få roar skådespelaren, artisten och multibegåvningen oss med sina galet roliga och träffsäkra klipp från sitt vardagsrum.” Så lät nomineringen av Martin Redhe Nord till ”Årets favorit i sociala medier” vid årets QX-gala.
Det är också en beskrivning som många följare instämmer i när de kommenterar, rekommenderar eller ger sin uppskattning till Martin på Instagram och Tiktok. Hur kunde det bli så här? I en tid när pandemin gör det nästan omöjligt för de flesta scenarbetare att vara kreativa och sprida glädje.
– Jag har länge lagt upp olika infall och idéer på Facebook och Instagram, men inte kontinuerligt eller med några förväntningar eftersom jag haft fullt upp med de föreställningar jag medverkat i, berättar Martin Redhe Nord.
När en kompis för ett år sedan visade Tiktok fanns det många fördomar om appen. ”Barn som mimar”, ”Fånigt” och ”Meningslöst” var några vanliga omdömen om innehållet.
– Men jag blev fullständigt hänförd. Inte minst av det begränsade formatet. Det gav verkligen utrymme för att tänka kreativt och hitta variation på olika känslor och uttryck, säger Martin Redhe Nord.
Han började själv lägga ut videor och bilder. Intresset från andra användare växte sakta men säkert. På nätet kan spridningen bli stor väldigt snabbt, och snart kunde visningarna av hans inlägg räknas i tiotusental.
– På Tiktok är användarna oftast yngre. Därför kanske inte allt jag lägger ut är så intressant för dem. Då började jag även lägga ut saker på Instagram för att även nå lite äldre mottagare, säger Martin Redhe Nord.
I SLUTET AV FÖRRA ÅRET började besökssiffrorna stiga väldigt snabbt. Det var efter att Martin spelat in några skämtsamma sekvenser om planering av möhippor och om att vara gravid.
Då hade han också hittat ett format som han kände fungerade bra. En fast kamera på samma plats i vardagsrummet där – nästan – allt kan hända. Det skulle kunna vara en begränsning, men blev istället en tillgång för idéer och uttryck.
– Det visade sig i den statistik och de analyser som finns att en stor del av mina följare på Instagram är kvinnor mellan 25 och 45 år. Det passar mig perfekt. Jag har alltid umgåtts med tjejer och haft samma intressen, säger Martin Redhe Nord.
Precis som på scenen är kontakten med publiken viktig på nätet, även om många tror att den kan var statisk och distanserad.
– Jag är lite förskräckt över den fina responsen som kommer från alla möjliga håll. Många blir glada och vill säga tack för att jag får dem att skratta under den här jobbiga perioden som corona medför. Bland annat många i scenbranschen som också har det svårt just nu, säger Martin Redhe Nord.
Självklart kommer det också en del negativa och hatfulla kommentarer på de olika inläggen.
– Jag är ganska luttrad från Tiktok. En del av den yngre publiken saknar filter helt och kan säga nästan vad som helst, säger Martin Redhe Nord.
HANS INLÄGG ÄR inriktade på att underhålla och sprida glädje, och inte att sprida politiska eller kommersiella budskap. Men alla som har en stor följarskara har möjlighet att tjäna pengar. Genom att samarbeta med företag går det att få betalt för att visa eller berätta om olika produkter.
– Jag har valt att avstå från den delen och bara vara inriktad på det jag själv vill spela in och lägga ut, säger Martin Redhe Nord.
Han följer själv flera andra personer i sociala medier. Bland andra Dag Tolstoy, som ofta driver med olika fördomar, och Caitlin Reilly, som ger träffsäkra kommentarer om det mesta.
– De är fantastiska och kommer hela tiden med nya idéer och tankar. Själv kan jag vissa dagar känna att det är helt slut på idéer. Men sedan dyker det helt plötsligt upp massor av nya saker som jag kan använda, säger Martin Redhe Nord.
Inspirationen kommer från alla möjliga håll och brukar växa fram efter en del funderande och diskuterande inombords. Sedan förra våren – då jobbet som artist mer eller mindre upphörde – har han bland annat arbetat på en LSS-verksamhet. Det bidrar till att få ekonomin att gå runt. Det ger också kontakt med en verklighet som skiljer sig från scenvärlden, och som ger många viktiga insikter och lärdomar.
– Men helst av allt vill jag att allt återgår det vanliga igen. Jag saknar att vara med i en uppsättning med sammanhang, passion, förberedelser, publiken, musiken, glädjen … ja, med hela den fantastiska känslan med musikalscenen som är svår beskriva, säger Martin Redhe Nord.
Tills vidare kommer dock de roliga och träffsäkra klippen fortsätta att komma från kameran i vardagsrummet, till glädje för allt fler som tittar och visar sin uppskattning.
Text: PETER REHNFELDT
Foto: MICKE LUNDSTRÖM
Nr 2-21
Gunilla Röör
Aktuell med: Broarna i Madison County (regi) med uppskjuten premiär på Norrbottensteatern våren 2022.
Född: 1959 i Bromma, bor i Hägersten.
Utbildning: Teaterhögskolan i Stockholm (examen 1986).
Teaterroller i urval: På Kulturhuset Stadsteatern med titelrollen i Rickard III (2007), Den smala vägen (2008,) monologen Gertrude Stein (2011), Bortförd vid midnatt, (2017) Par i narrar (2019, manus och regi: Gunilla Röör och Per Sandberg).
Filmer i urval: Suzanne Ostens Livsfarlig film (1988), Freud flyttar hemifrån (1992), Sommaren(1995). Komedier som Yrrol - en kolossalt genomtänkt film (1994) och Gossip (2000). På 90-talet var hon också en del av Lorrygänget.
Priser och utmärkelser i urval: Guldbaggen för bästa kvinnliga huvudroll (Freud flyttar hemifrån och Sommaren), Svenska Teaterkritikers förenings teaterpris för Den smala vägen och Charlotte Löwensköld, och kungliga medaljen Litteris et Artibus (2020).
Övrigt: Adjungerad professor i scenisk gestaltning med inriktning mot filmskådespeleri vid konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet (2007–2014).